Originele titel
13e Vüe d'Optique nouvelle , représentant le Temple de Kekia, un des plus Gds Prophête de la Chine qui naquit dans les Indes environ mil ans avant Jesus-Christ
Annotatie
A Paris chés Basset, Graveur, rue St Jacques
au coin de celle des Mathurins a Ste. Genevieve
Beschrijving
18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier mod vatermark ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven door Basset en Parijs circa 1770, van een gezicht op de Tempel van Kekia (China).
In de 18e eeuw waren verschillende gerenommeerde vestigingen in Parijs, Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië) gespecialiseerd in het creëren van deze opticaprenten. Ze kunnen alleen worden bekeken of door een zograscoop, een houten voet met daarboven een lens die het beeld vergroot en het perspectiefeffect accentueert. Ze konden ook in optische dozen worden geplaatst, de toeschouwer keek vervolgens door de lens in de doos. Deze afleiding werd in de 18e eeuw enorm gewaardeerd in de salons van de bourgeoisie en de adel als op het platteland dankzij de venters.
Deze etsen worden tegenwoordig tentoongesteld in musea over de hele wereld en worden door verzamelaars en decorateurs zeer gewaardeerd om hun historische belang en hun hoge decoratieve waarde.
Musea & Archieven
The Bibliothèque nationale de France heeft een kopie van deze opticaprent in zijn collecties. Raadpleeg hun site voor meer informatie : 13e vüe d'optique nouvelle , représentant le temple de kekia, un des plus gds prophête de la chine qui naquit dans les indes environ mil ans avant jesus-christ
Conditierapport
Geen marge
Deze ets werd ingedeeld bij de volgende categorieën :
Het bewind van Yongzheng (van 1723 tot 1735) en Qianlong (1735-1796) worden beschouwd als het zenit van de macht van het Qing-rijk, dat zich toen uitstrekte over 13 miljoen vierkante kilometer. Autoritair beheerder, Yongzheng hervormde het keizerlijke examen en strafte financiële corruptie en de handel in munten onder ambtenaren. In 1733 richtte de keizer de Grote Raad op, die diende als het besluitvormende orgaan van het keizerlijke hof. Toen Yongzheng stierf, volgde zijn zoon Hongli hem op onder de naam Qianlong Reign. Een bevoegde generaal, hij organiseerde opstanden in Xinjiang, Tibet, Sichuan en Mongolië.
In 1788 en 1791 vielen de Gurkha's Tibet binnen. De laatste, niet in staat zichzelf te bevrijden, vraagt de hulp van Qianlong, die er legers naartoe stuurt om de Dalai Lama te herstellen, hij associeert vervolgens een inwoner van Qing en een garnizoen met hem. In 1792 vaardigde hij een 29-punts decreet uit dat de Chinese controle over Tibet verscherpte. De tot nu toe in Tibet geproduceerde Tibetaanse valuta wordt daarom geproduceerd in China.
De Putuo Zongcheng-tempel in Chengde, gebouwd in de 18e eeuw onder het bewind van Qianlong. Het bewind van Qianlong wordt echter gekenmerkt door een ontwikkeling van corruptie onder de keizerlijke ambtenaren. In gang gezet in 1796, combineert de opstand van de bewegingen aangeduid onder de verzamelnaam sekte van witte lotus, eisen tegen de belastingen en een anti-Manchu-gevoel; de beweging heeft acht jaar nodig om te worden onderworpen, tijdens een conflict dat ongeveer 16 miljoen doden tot gevolg heeft.
China zet ondertussen zijn beleid voort om zich in het buitenland te sluiten. In 1793 slaagde de diplomatieke missie van George Macartney, gestuurd door het koninkrijk van Groot-Brittannië, er niet in een permanente ambassade in Beijing op te richten om een liberalisering van de handel tussen de twee landen te verkrijgen. China vertraagt daarmee het moment van zijn contact met het Westen.
De Galerie Napoléon stelt u deze ets voor 254 jaar geleden gedrukt (circa 1770).
Net als voor alle antieke gravures van onze catalogus geldt, wordt deze opticaprent 13e Vüe d'Optique nouvelle , représentant le Temple de Kekia, un des plus Gds Prophête de la Chine qui naquit dans les Indes environ mil ans avant Jesus-Christ daterend van 1770 overal ter wereld verstuurd binnen de 24 uur. onder beveiligd verpakking, inclusief een certifcaat van echtheid, hetgeen de naam van de kunstenaars (tekenaar, graveerder, uitgever), de gebruikte druktechniek (Ets) en de uitvoeringsdatum (1770).
Om een perfecte bewaring in de tijd te garanderen, wordt deze ets verstuurd, klaar om ingekaderd te worden, onder museumkwaliteit kleur passepartout (Zonder zuren en met een neutrale ph) op een ondergrond van naturelkleurig karton wit hout (Zonder zuren en met een neutrale ph), in een luxe portfolio.
Op het hoogtepunt van de mode voor opticaprenten, tussen 1750 en 1790, specialiseerden vier Europese steden zich in hun editie: Parijs (Frankrijk), Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië).
Opticaprenten worden gewaardeerd in zeer verschillende sociale kringen: plezierige recreatie in aristocratische salons, de uitzichten worden bewonderd in prachtige, rijkelijk versierde optische dozen die echte kunstwerken zijn. De show werd omgetoverd tot een echt wetenschappelijk experiment. Maar het optische zicht vermaakte ook de mensen die haast hadden toen een venter een kist op een markt zette en de buitengewone gebeurtenissen begon te vertellen die zich hadden voorgedaan in een min of meer verre en ontoegankelijke regio.
Er zijn drie categorieën bij het maken van opticaprenten.
Met meer dan 20 jaar ervaring en een catalogus van antiquiteiten van meer dan 40.000 antieke prenten, tekeningen en historische documenten van de XIV-de tot de XIX-de eeuw is de Galerie Napoléon, een Parijse kunsthandel van antiquiteiten, één van de wereldwijde referenties op het vlak van lithografieën, gravures en grafische antieke kunsten.
Bovendien wordt de Galerie Napoléon vereerd om onder haar klanten duizenden gepassioneerden van gravures te mogen rekenen in Frankrijk en wereldwijd: nationale archieven, musea, historische monumenten evenals prestigieuse kantoren van binnenhuisarchitecten. Ze worden allemaal aangetrokken door zowel de uitzonderlijke schatten van haar catalogus als door de kwaliteit en snelheid van haar dienstverlening.
Dit staat ons toe aan eenieder van onze klanten zowel de authenticiteit van de antiquiteiten van onze catalogus te garanderen als de verzending van bestellingen binnen de 24 uur.
Kies gratis de kleur van uw museumkwaliteit passepartout (Zonder zuren & neutrale pH) uit een kleurenkaart van 23 kleuren.
Deze optie wordt u gratis aangeboden in het winkelmandje.
De bestellingen worden overal ter wereld verstuurd binnen 24 uur, onder beveiligde verpakking.
De verzendkosten worden aangeboden voor elke bestelling hoger dan 50EUR naar Frankrijk, 70EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 90EUR voor de rest van de wereld.
Voor bestellingen onder deze bedragen, de verzendkosten zijn 8EUR naar Frankrijk, 12EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 17EUR voor de rest van de wereld.