Originele titel
Vue perspective du Chateau de Grosbois appartenant à Monseigneur Chauvelin
Annotatie
A Paris chez Jacques Chereau rue St Jacques au dessus de la Fontaine St Severin aux 2 Colonnes n° 257.
Beschrijving
18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven door Jacques Chéreau en Parijs circa 1780, van een gezicht op het Kasteel van Grosbois (Frankrijk).
In de 18e eeuw waren verschillende gerenommeerde vestigingen in Parijs, Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië) gespecialiseerd in het creëren van deze opticaprenten. Ze kunnen alleen worden bekeken of door een zograscoop, een houten voet met daarboven een lens die het beeld vergroot en het perspectiefeffect accentueert. Ze konden ook in optische dozen worden geplaatst, de toeschouwer keek vervolgens door de lens in de doos. Deze afleiding werd in de 18e eeuw enorm gewaardeerd in de salons van de bourgeoisie en de adel als op het platteland dankzij de venters.
Deze etsen worden tegenwoordig tentoongesteld in musea over de hele wereld en worden door verzamelaars en decorateurs zeer gewaardeerd om hun historische belang en hun hoge decoratieve waarde.
Musea & Archieven
The Bibliothèque nationale de France heeft een kopie van deze opticaprent in zijn collecties. Raadpleeg hun site voor meer informatie : Vue perspective du chateau de grosbois appartenant à monseigneur chauvelin
Conditierapport
één scheur gerestaureerd in de bovenste marge (3cm)
Deze ets werd ingedeeld bij de volgende categorieën :
Het kasteel van Grosbois is een Frans kasteel in Boissy-Saint-Léger, Val-de-Marne.
In 1718 werd het landgoed gekocht door Samuel-Jacques Bernard (1686-1753), zoon van de financier Samuel Bernard, die de houtwerk in de salon Régence. Hij verkocht het vervolgens aan Germain Louis Chauvelin in 1731, die het in 1762 op zijn beurt verkocht aan François Marie Peyrenc de Moras. Ze liet het in 1771 over aan haar overgrootmoeder Anne Marie de Merle de Beauchamps - Anne Marie was dochter van een ambassadeur bij de koning van Portugal en echtgenote van Pierre Paul Gilbert des Voisins, voorzitter van het parlement van Parijs. Zij en haar man verkochten het in 1776 aan de Comte de Provence.
Het werd in beslag genomen als nationaal eigendom bij de Franse Revolutie en op 9 november 1797 verkocht aan Barras, bekend als 'de koning van de Directory'. Na 18 brumaire werd Barras verbannen naar België en verkocht het kasteel in 1801 aan generaal Moreau. In 1804, na de arrestatie van Moreau, kocht Napoleon ik het kasteel via Fouché en in 1805 gaf ik het aan maréchal Berthier, prins van Wagram. Berthier heeft veel geld uitgegeven om het te verfraaien, de bibliotheek, de galerie des Batailles, de salon de l'Empereur en de salon des Huissiers uit te breiden. Hij bouwde ook nog twee paviljoens en de toegangspoort aan de overkant. Hij breidde het landgoed uit om er het beste jachtgebied van het Franse rijk van te maken.
De Galerie Napoléon stelt u deze ets voor 244 jaar geleden gedrukt (circa 1780).
Net als voor alle antieke gravures van onze catalogus geldt, wordt deze opticaprent Vue perspective du Chateau de Grosbois appartenant à Monseigneur Chauvelin daterend van 1780 overal ter wereld verstuurd binnen de 24 uur. onder beveiligd verpakking, inclusief een certifcaat van echtheid, hetgeen de naam van de kunstenaars (tekenaar, graveerder, uitgever), de gebruikte druktechniek (Ets) en de uitvoeringsdatum (1780).
Om een perfecte bewaring in de tijd te garanderen, wordt deze ets verstuurd, klaar om ingekaderd te worden, onder museumkwaliteit kleur passepartout (Zonder zuren en met een neutrale ph) op een ondergrond van naturelkleurig karton wit hout (Zonder zuren en met een neutrale ph), in een luxe portfolio.
Op het hoogtepunt van de mode voor opticaprenten, tussen 1750 en 1790, specialiseerden vier Europese steden zich in hun editie: Parijs (Frankrijk), Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië).
Opticaprenten worden gewaardeerd in zeer verschillende sociale kringen: plezierige recreatie in aristocratische salons, de uitzichten worden bewonderd in prachtige, rijkelijk versierde optische dozen die echte kunstwerken zijn. De show werd omgetoverd tot een echt wetenschappelijk experiment. Maar het optische zicht vermaakte ook de mensen die haast hadden toen een venter een kist op een markt zette en de buitengewone gebeurtenissen begon te vertellen die zich hadden voorgedaan in een min of meer verre en ontoegankelijke regio.
Er zijn drie categorieën bij het maken van opticaprenten.
Met meer dan 20 jaar ervaring en een catalogus van antiquiteiten van meer dan 40.000 antieke prenten, tekeningen en historische documenten van de XIV-de tot de XIX-de eeuw is de Galerie Napoléon, een Parijse kunsthandel van antiquiteiten, één van de wereldwijde referenties op het vlak van lithografieën, gravures en grafische antieke kunsten.
Bovendien wordt de Galerie Napoléon vereerd om onder haar klanten duizenden gepassioneerden van gravures te mogen rekenen in Frankrijk en wereldwijd: nationale archieven, musea, historische monumenten evenals prestigieuse kantoren van binnenhuisarchitecten. Ze worden allemaal aangetrokken door zowel de uitzonderlijke schatten van haar catalogus als door de kwaliteit en snelheid van haar dienstverlening.
Dit staat ons toe aan eenieder van onze klanten zowel de authenticiteit van de antiquiteiten van onze catalogus te garanderen als de verzending van bestellingen binnen de 24 uur.
Kies gratis de kleur van uw museumkwaliteit passepartout (Zonder zuren & neutrale pH) uit een kleurenkaart van 23 kleuren.
Deze optie wordt u gratis aangeboden in het winkelmandje.
De bestellingen worden overal ter wereld verstuurd binnen 24 uur, onder beveiligde verpakking.
De verzendkosten worden aangeboden voor elke bestelling hoger dan 50EUR naar Frankrijk, 70EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 90EUR voor de rest van de wereld.
Voor bestellingen onder deze bedragen, de verzendkosten zijn 8EUR naar Frankrijk, 12EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 17EUR voor de rest van de wereld.