Galerie
Napoléon
- Paris - Collectie van Opticaprenten

Opticaprent van de Kerk Saint Eustache in Parijs (Frankrijk)
18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven door Jacques Chéreau en Parijs circa 1780

18eeuws Handgekleurde opticaprent van de Kerk Saint Eustache in Parijs (Frankrijk)
Gratis Passepartout (verkrijgbaar in 23 tinten)
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
178018e Eeuw
  • Datering : circa 1780
  • Eeuw : 18e Eeuw
  • Tijdperk : Lodewijk XVI
  • Techniek : Ets
  • Papier : Papier vergé
  • Uitgever : Jacques Chéreau
  • Plaats van publicatie : Paris
  • Passepartout : 50.0 x 65.0 cm
  • Bladformaat : 32.0 x 45.0 cm
  • Plaatrand : 29.0 x 40.0 cm
  • Inventaris nr. : FR-03224
600€
(Lijst niet inbegrepen)
  • Certifcaat van echtheid
  • Passepartout inbegrepen
  • Portfolio exacompta
  • Gratis verzending
  • Verzending binnen 24 uur
  • Track en trace online

Originele titel

Vue perspective de l'Eglise de St. Eustache, autrefois Chapelle dédiée a Ste Agnes, fondée environ l'an 1450 par un Bourgeois de Paris nommé Alais, et l'an 1632 à été rebatie comme on La voit representée

Annotatie

A Paris chez J. Chereau rue St Jacques au dessus de la Fontaine St Severin aux 2 Colonnes n° 257

Beschrijving

18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven door Jacques Chéreau en Parijs circa 1780, van een gezicht op de Kerk Saint Eustache in Parijs (Frankrijk).

In de 18e eeuw waren verschillende gerenommeerde vestigingen in Parijs, Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië) gespecialiseerd in het creëren van deze opticaprenten. Ze kunnen alleen worden bekeken of door een zograscoop, een houten voet met daarboven een lens die het beeld vergroot en het perspectiefeffect accentueert. Ze konden ook in optische dozen worden geplaatst, de toeschouwer keek vervolgens door de lens in de doos. Deze afleiding werd in de 18e eeuw enorm gewaardeerd in de salons van de bourgeoisie en de adel als op het platteland dankzij de venters.

Deze etsen worden tegenwoordig tentoongesteld in musea over de hele wereld en worden door verzamelaars en decorateurs zeer gewaardeerd om hun historische belang en hun hoge decoratieve waarde.

Conditierapport

Zeer goede staat

Deze ets werd ingedeeld bij de volgende categorieën :

Kerk Saint Eustache

Gelegen in Les Halles, een gebied van Parijs, ooit de thuisbasis van de grootste voedselmarkt van het land, dateert de oorsprong van Saint Eustache uit de 13e eeuw. Een bescheiden kapel werd gebouwd in 1213, gewijd aan Sainte-Agnès, een Romeinse martelaar. De kleine kapel werd gefinancierd door Jean Alais, een handelaar in Les Halles, die een belasting op de verkoop van vismanden ontving als terugbetaling van een lening aan koning Philippe-Auguste. De kerk werd de parochiekerk van het gebied Les Halles in 1223 en werd in 1303 omgedoopt tot Saint-Eustache. De naam van de kerk verwijst naar Saint Eustace, een Romeinse generaal uit de tweede eeuw na Christus die samen met zijn familie werd verbrand bekering tot het christendom. De kerk werd omgedoopt tot Saint Eustache na het ontvangen van relikwieën gerelateerd aan de Romeinse martelaar als donaties van de abdij van Saint Denis.

De bouw van de huidige kerk begon in 1532 en ging door tot 1632, en in 1637 werd het ingewijd door Jean-François de Gondi, aartsbisschop van Parijs. Sommige van de architecten geassocieerd met de bouw van de kerk omvatten Pierre Lemercier, zijn zoon Nicolas Lemercier en Nicolas 'schoonzoon Charles David. De toevoeging van twee kapellen in 1655 bracht de structurele integriteit van de kerk ernstig in gevaar, waardoor de gevel moest worden gesloopt, die in 1754 werd herbouwd onder leiding van de architect Jean Mansart de Jouy.

Tijdens de Franse revolutie was de kerk als de meeste kerken in Parijs, ontheiligd en geplunderd. Het was in 1793 gesloten voor de katholieke eredienst en werd een tijd als schuur gebruikt; het werd heropend in 1795 met aanzienlijke schade aan het gebouw en het meubilair. Het gebouw werd verder beschadigd door een brand in 1844. Architect Victor Baltard leidde een volledige restauratie van het gebouw van 1846-1854, inclusief de bouw van de orgelkast, de preekstoel en het hoogaltaar en de reparatie van de schilderijen van de kerk. De kerk werd in brand gestoken tijdens het bewind van de Commune van Parijs in 1871, waardoor reparaties aan de zolder, steunberen en de zuidgevel nodig waren.

De Opticaprent

De Galerie Napoléon stelt u deze ets voor 244 jaar geleden gedrukt (circa 1780).

Net als voor alle antieke gravures van onze catalogus geldt, wordt deze opticaprent Vue perspective de l'Eglise de St. Eustache, autrefois Chapelle dédiée a Ste Agnes, fondée environ l'an 1450 par un Bourgeois de Paris nommé Alais, et l'an 1632 à été rebatie comme on La voit representée daterend van 1780 overal ter wereld verstuurd binnen de 24 uur. onder beveiligd verpakking, inclusief een certifcaat van echtheid, hetgeen de naam van de kunstenaars (tekenaar, graveerder, uitgever), de gebruikte druktechniek (Ets) en de uitvoeringsdatum (1780).

Om een perfecte bewaring in de tijd te garanderen, wordt deze ets verstuurd, klaar om ingekaderd te worden, onder museumkwaliteit kleur passepartout (Zonder zuren en met een neutrale ph) op een ondergrond van naturelkleurig karton wit hout (Zonder zuren en met een neutrale ph), in een luxe portfolio.

Geschiedenis van Opticaprenten

Op het hoogtepunt van de mode voor opticaprenten, tussen 1750 en 1790, specialiseerden vier Europese steden zich in hun editie: Parijs (Frankrijk), Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië).

Opticaprenten worden gewaardeerd in zeer verschillende sociale kringen: plezierige recreatie in aristocratische salons, de uitzichten worden bewonderd in prachtige, rijkelijk versierde optische dozen die echte kunstwerken zijn. De show werd omgetoverd tot een echt wetenschappelijk experiment. Maar het optische zicht vermaakte ook de mensen die haast hadden toen een venter een kist op een markt zette en de buitengewone gebeurtenissen begon te vertellen die zich hadden voorgedaan in een min of meer verre en ontoegankelijke regio.

Er zijn drie categorieën bij het maken van opticaprenten.

  • Topografische weergaven: steden, monumenten, havens, verre regio's, min of meer nauwkeurig weergegeven, afhankelijk van de documenten die de graveur ter beschikking staan. Het is duidelijk dat de auteurs van deze afbeeldingen deze gebieden niet hadden gezien. Daarom hebben ze deze landschappen opnieuw samengesteld door verschillende gravures en tekeningen te maken, wat veel fantasieën verklaart.
  • De historische scènes: inhuldigingen, kroningen, veldslagen, branden of natuurrampen vormen een onderwerp waar de mensen dol op zijn.
  • Opticaprenten met een religieus of moraliserend thema. Voor educatieve waarde werden deze prenten voornamelijk geproduceerd door Parijse uitgevers in de rue Saint-Jacques.

Onze garantie

Met meer dan 20 jaar ervaring en een catalogus van antiquiteiten van meer dan 40.000 antieke prenten, tekeningen en historische documenten van de XIV-de tot de XIX-de eeuw is de Galerie Napoléon, een Parijse kunsthandel van antiquiteiten, één van de wereldwijde referenties op het vlak van lithografieën, gravures en grafische antieke kunsten.

Bovendien wordt de Galerie Napoléon vereerd om onder haar klanten duizenden gepassioneerden van gravures te mogen rekenen in Frankrijk en wereldwijd: nationale archieven, musea, historische monumenten evenals prestigieuse kantoren van binnenhuisarchitecten. Ze worden allemaal aangetrokken door zowel de uitzonderlijke schatten van haar catalogus als door de kwaliteit en snelheid van haar dienstverlening.

Dit staat ons toe aan eenieder van onze klanten zowel de authenticiteit van de antiquiteiten van onze catalogus te garanderen als de verzending van bestellingen binnen de 24 uur.

Gratis personalisatie

Kies gratis de kleur van uw museumkwaliteit passepartout (Zonder zuren & neutrale pH) uit een kleurenkaart van 23 kleuren.
Deze optie wordt u gratis aangeboden in het winkelmandje.

  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223

Beveiligde levering

De bestellingen worden overal ter wereld verstuurd binnen 24 uur, onder beveiligde verpakking.

De verzendkosten worden aangeboden voor elke bestelling hoger dan 50EUR naar Frankrijk, 70EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 90EUR voor de rest van de wereld.

Voor bestellingen onder deze bedragen, de verzendkosten zijn 8EUR naar Frankrijk, 12EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 17EUR voor de rest van de wereld.

Beveiligde betaling

  • Kredietkaarten door Paybox, Europees leider voor beveiligde online betalingen (Visa, Eurocard/Mastercard, CB)
  • PayPal (American Express,..)
  • Europese Bankoverschrijving SEPA (IBAN/BIC/SWIFT)
  • Franse Bankcheque (in Euros)
  • Betaling op de vervaldag (gereserveerd voor instellingen voor openbare boekhouding: Musea, Universiteiten, Gemeentehuizen, Ministeries...)

Gerelateerde kunstwerken

Galerie Napoléon