Galerie
Napoléon
- Paris - Collectie van Opticaprenten

Opticaprent van het Pont Notre-Dame in Parijs (Frankrijk)
18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier mod vatermark ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven door Jacques-Gabriel Huquier en Parijs circa 1760

18eeuws Handgekleurde opticaprent van het Pont Notre-Dame in Parijs (Frankrijk)
Gratis Passepartout (verkrijgbaar in 23 tinten)
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
176018e Eeuw
  • Datering : circa 1760
  • Eeuw : 18e Eeuw
  • Tijdperk : Lodewijk XV
  • Techniek : Ets
  • Papier : Papier vergé
  • Uitgever : Jacques-Gabriel Huquier
  • Plaats van publicatie : Paris
  • Passepartout : 50.0 x 65.0 cm
  • Bladformaat : 32.0 x 41.0 cm
  • Plaatrand : 23.0 x 37.0 cm
  • Inventaris nr. : FR-03332
450€
(Lijst niet inbegrepen)
  • Certifcaat van echtheid
  • Passepartout inbegrepen
  • Portfolio exacompta
  • Gratis verzending
  • Verzending binnen 24 uur
  • Track en trace online

Originele titel

6e Vüe d'Optique nouvelle, représentant la décoration du Pont notre Dame, pris de la rue des Arcis, avec le petit Chatelet dans l'eloignement

Annotatie

A Paris chés Huquier fils, Graveur, rue St Jacques au dessus de celle des Mathurins, au Gd. St. Remy.

Beschrijving

18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier mod vatermark ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven door Jacques-Gabriel Huquier en Parijs circa 1760, van een gezicht op het Pont Notre-Dame in Parijs (Frankrijk).

In de 18e eeuw waren verschillende gerenommeerde vestigingen in Parijs, Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië) gespecialiseerd in het creëren van deze opticaprenten. Ze kunnen alleen worden bekeken of door een zograscoop, een houten voet met daarboven een lens die het beeld vergroot en het perspectiefeffect accentueert. Ze konden ook in optische dozen worden geplaatst, de toeschouwer keek vervolgens door de lens in de doos. Deze afleiding werd in de 18e eeuw enorm gewaardeerd in de salons van de bourgeoisie en de adel als op het platteland dankzij de venters.

Deze etsen worden tegenwoordig tentoongesteld in musea over de hele wereld en worden door verzamelaars en decorateurs zeer gewaardeerd om hun historische belang en hun hoge decoratieve waarde.

Conditierapport

Vochtvlekken in de marges

Deze ets werd ingedeeld bij de volgende categorieën :

Notre-Dame-brug in 1512

Op 25 oktober 1499, tijdens een overstroming van de Seine, werd de Notre-Dame-brug geopend en de huizen ingestort. Beschuldigd van het negeren van de waarschuwingen over de staat van verval van de brug, maakte het Parlement de Prevôt des marchands en de échevins. Omdat de brug van groot economisch belang is voor de stad, werd al snel besloten deze opnieuw te bouwen. Fra Giovanni Giocondo, Jean Joconde, was niet de architect van de brug, maar nam een grote rol in de constructie ervan.

Het werk, voltooid in 1512, zal nog steeds worden overgehangen door herenhuizen en winkels en zal snel een zeer populaire en prestigieuze commerciële plaats worden: François Ier maakte zijn triomfantelijke intocht in Parijs in 1515. 60 huizen van 6 verdiepingen waren de eerste met een nummer in Parijs. Ze waren versierd met grote hoofden van mannen en vrouwen en portretten van koningen en aan de vier uiteinden werden nissen geplaatst met koninklijke beelden.

De Opticaprent

De Galerie Napoléon stelt u deze ets voor 264 jaar geleden gedrukt (circa 1760).

Net als voor alle antieke gravures van onze catalogus geldt, wordt deze opticaprent 6e Vüe d'Optique nouvelle, représentant la décoration du Pont notre Dame, pris de la rue des Arcis, avec le petit Chatelet dans l'eloignement daterend van 1760 overal ter wereld verstuurd binnen de 24 uur. onder beveiligd verpakking, inclusief een certifcaat van echtheid, hetgeen de naam van de kunstenaars (tekenaar, graveerder, uitgever), de gebruikte druktechniek (Ets) en de uitvoeringsdatum (1760).

Om een perfecte bewaring in de tijd te garanderen, wordt deze ets verstuurd, klaar om ingekaderd te worden, onder museumkwaliteit kleur passepartout (Zonder zuren en met een neutrale ph) op een ondergrond van naturelkleurig karton wit hout (Zonder zuren en met een neutrale ph), in een luxe portfolio.

Geschiedenis van Opticaprenten

Op het hoogtepunt van de mode voor opticaprenten, tussen 1750 en 1790, specialiseerden vier Europese steden zich in hun editie: Parijs (Frankrijk), Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië).

Opticaprenten worden gewaardeerd in zeer verschillende sociale kringen: plezierige recreatie in aristocratische salons, de uitzichten worden bewonderd in prachtige, rijkelijk versierde optische dozen die echte kunstwerken zijn. De show werd omgetoverd tot een echt wetenschappelijk experiment. Maar het optische zicht vermaakte ook de mensen die haast hadden toen een venter een kist op een markt zette en de buitengewone gebeurtenissen begon te vertellen die zich hadden voorgedaan in een min of meer verre en ontoegankelijke regio.

Er zijn drie categorieën bij het maken van opticaprenten.

  • Topografische weergaven: steden, monumenten, havens, verre regio's, min of meer nauwkeurig weergegeven, afhankelijk van de documenten die de graveur ter beschikking staan. Het is duidelijk dat de auteurs van deze afbeeldingen deze gebieden niet hadden gezien. Daarom hebben ze deze landschappen opnieuw samengesteld door verschillende gravures en tekeningen te maken, wat veel fantasieën verklaart.
  • De historische scènes: inhuldigingen, kroningen, veldslagen, branden of natuurrampen vormen een onderwerp waar de mensen dol op zijn.
  • Opticaprenten met een religieus of moraliserend thema. Voor educatieve waarde werden deze prenten voornamelijk geproduceerd door Parijse uitgevers in de rue Saint-Jacques.

Onze garantie

Met meer dan 20 jaar ervaring en een catalogus van antiquiteiten van meer dan 40.000 antieke prenten, tekeningen en historische documenten van de XIV-de tot de XIX-de eeuw is de Galerie Napoléon, een Parijse kunsthandel van antiquiteiten, één van de wereldwijde referenties op het vlak van lithografieën, gravures en grafische antieke kunsten.

Bovendien wordt de Galerie Napoléon vereerd om onder haar klanten duizenden gepassioneerden van gravures te mogen rekenen in Frankrijk en wereldwijd: nationale archieven, musea, historische monumenten evenals prestigieuse kantoren van binnenhuisarchitecten. Ze worden allemaal aangetrokken door zowel de uitzonderlijke schatten van haar catalogus als door de kwaliteit en snelheid van haar dienstverlening.

Dit staat ons toe aan eenieder van onze klanten zowel de authenticiteit van de antiquiteiten van onze catalogus te garanderen als de verzending van bestellingen binnen de 24 uur.

Gratis personalisatie

Kies gratis de kleur van uw museumkwaliteit passepartout (Zonder zuren & neutrale pH) uit een kleurenkaart van 23 kleuren.
Deze optie wordt u gratis aangeboden in het winkelmandje.

  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223

Beveiligde levering

De bestellingen worden overal ter wereld verstuurd binnen 24 uur, onder beveiligde verpakking.

De verzendkosten worden aangeboden voor elke bestelling hoger dan 50EUR naar Frankrijk, 70EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 90EUR voor de rest van de wereld.

Voor bestellingen onder deze bedragen, de verzendkosten zijn 8EUR naar Frankrijk, 12EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 17EUR voor de rest van de wereld.

Beveiligde betaling

  • Kredietkaarten door Paybox, Europees leider voor beveiligde online betalingen (Visa, Eurocard/Mastercard, CB)
  • PayPal (American Express,..)
  • Europese Bankoverschrijving SEPA (IBAN/BIC/SWIFT)
  • Franse Bankcheque (in Euros)
  • Betaling op de vervaldag (gereserveerd voor instellingen voor openbare boekhouding: Musea, Universiteiten, Gemeentehuizen, Ministeries...)

Gerelateerde kunstwerken

Galerie Napoléon