Galerie
Napoléon
- Paris - Collectie van Opticaprenten

Opticaprent van Straatsburg - Sint-Thomaskerk (Frankrijk)
18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier ingekleurd met aquarel in die tijd. Circa 1780

18eeuws Handgekleurde opticaprent van Straatsburg - Sint-Thomaskerk (Frankrijk)
Gratis Passepartout (verkrijgbaar in 23 tinten)
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
178018e Eeuw
  • Datering : circa 1780
  • Eeuw : 18e Eeuw
  • Tijdperk : Lodewijk XVI
  • Techniek : Ets
  • Papier : Papier vergé
  • Uitgever : s.n.
  • Passepartout : 50.0 x 65.0 cm
  • Bladformaat : 31.0 x 43.0 cm
  • Plaatrand : 27.0 x 39.0 cm
  • Inventaris nr. : FR-03388
600€
(Lijst niet inbegrepen)
  • Certifcaat van echtheid
  • Passepartout inbegrepen
  • Portfolio exacompta
  • Gratis verzending
  • Verzending binnen 24 uur
  • Track en trace online

Originele titel

VUE NOUVELLE DE L'EGLISE-HALLE A CINQ VAISSEAUX DE SAINT THOMAS A STRASBOURG

Beschrijving

18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier ingekleurd met aquarel in die tijd. Circa 1780, van een gezicht op Straatsburg - Sint-Thomaskerk (Frankrijk).

In de 18e eeuw waren verschillende gerenommeerde vestigingen in Parijs, Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië) gespecialiseerd in het creëren van deze opticaprenten. Ze kunnen alleen worden bekeken of door een zograscoop, een houten voet met daarboven een lens die het beeld vergroot en het perspectiefeffect accentueert. Ze konden ook in optische dozen worden geplaatst, de toeschouwer keek vervolgens door de lens in de doos. Deze afleiding werd in de 18e eeuw enorm gewaardeerd in de salons van de bourgeoisie en de adel als op het platteland dankzij de venters.

Deze etsen worden tegenwoordig tentoongesteld in musea over de hele wereld en worden door verzamelaars en decorateurs zeer gewaardeerd om hun historische belang en hun hoge decoratieve waarde.

Conditierapport

Gereconstrueerde marges

Deze ets werd ingedeeld bij de volgende categorieën :

Hallenkerk

Een hallenkerk is een kerk met schip en zijbeuken van ongeveer gelijke hoogte, vaak verenigd onder een enorm dak. De term werd voor het eerst bedacht in het midden van de 19e eeuw door de pionierende Duitse kunsthistoricus Wilhelm Lübke.

In tegenstelling tot een traditionele basiliek van de rooms-katholieke kerk, die licht laat door een klif in het bovenste gedeelte van het schip, een hal kerk wordt verlicht door zijmuren met vensters die typisch de volledige hoogte van het interieur overspannen.

Deze vorm van kerkconstructie heeft een lange geschiedenis maar bereikte zijn hoogtepunt in de laatgotische periode, vooral in het Duitse Sondergotik, en met name in de gebieden van Westfalen boven Saksen. Het ontwerp vond ook gunst in de landen van Angevin in het westen van Frankrijk en een opmerkelijk voorbeeld in de kathedraal van Bristol, Engeland. Elders vindt men ook het hallenkerkontwerp aangepast aan kleinschalige projecten zoals kapellen of retrochoirs.

De kerk is een vijfkerkige hallenkerk, de oudste op het grondgebied van het voormalige zuidwesten van Duitsland. Binnen is het ongeveer 65 meter lang en 30 meter breed, met een hoogte van 22 meter de laat-gotische koepel. Er is een galerij aan de linker buitenste gang en kapellen links en rechts van de apsis.

De Opticaprent

De Galerie Napoléon stelt u deze ets voor 244 jaar geleden gedrukt (circa 1780).

Net als voor alle antieke gravures van onze catalogus geldt, wordt deze opticaprent VUE NOUVELLE DE L'EGLISE-HALLE A CINQ VAISSEAUX DE SAINT THOMAS A STRASBOURG daterend van 1780 overal ter wereld verstuurd binnen de 24 uur. onder beveiligd verpakking, inclusief een certifcaat van echtheid, hetgeen de naam van de kunstenaars (tekenaar, graveerder, uitgever), de gebruikte druktechniek (Ets) en de uitvoeringsdatum (1780).

Om een perfecte bewaring in de tijd te garanderen, wordt deze ets verstuurd, klaar om ingekaderd te worden, onder museumkwaliteit kleur passepartout (Zonder zuren en met een neutrale ph) op een ondergrond van naturelkleurig karton wit hout (Zonder zuren en met een neutrale ph), in een luxe portfolio.

Geschiedenis van Opticaprenten

Op het hoogtepunt van de mode voor opticaprenten, tussen 1750 en 1790, specialiseerden vier Europese steden zich in hun editie: Parijs (Frankrijk), Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië).

Opticaprenten worden gewaardeerd in zeer verschillende sociale kringen: plezierige recreatie in aristocratische salons, de uitzichten worden bewonderd in prachtige, rijkelijk versierde optische dozen die echte kunstwerken zijn. De show werd omgetoverd tot een echt wetenschappelijk experiment. Maar het optische zicht vermaakte ook de mensen die haast hadden toen een venter een kist op een markt zette en de buitengewone gebeurtenissen begon te vertellen die zich hadden voorgedaan in een min of meer verre en ontoegankelijke regio.

Er zijn drie categorieën bij het maken van opticaprenten.

  • Topografische weergaven: steden, monumenten, havens, verre regio's, min of meer nauwkeurig weergegeven, afhankelijk van de documenten die de graveur ter beschikking staan. Het is duidelijk dat de auteurs van deze afbeeldingen deze gebieden niet hadden gezien. Daarom hebben ze deze landschappen opnieuw samengesteld door verschillende gravures en tekeningen te maken, wat veel fantasieën verklaart.
  • De historische scènes: inhuldigingen, kroningen, veldslagen, branden of natuurrampen vormen een onderwerp waar de mensen dol op zijn.
  • Opticaprenten met een religieus of moraliserend thema. Voor educatieve waarde werden deze prenten voornamelijk geproduceerd door Parijse uitgevers in de rue Saint-Jacques.

Onze garantie

Met meer dan 20 jaar ervaring en een catalogus van antiquiteiten van meer dan 40.000 antieke prenten, tekeningen en historische documenten van de XIV-de tot de XIX-de eeuw is de Galerie Napoléon, een Parijse kunsthandel van antiquiteiten, één van de wereldwijde referenties op het vlak van lithografieën, gravures en grafische antieke kunsten.

Bovendien wordt de Galerie Napoléon vereerd om onder haar klanten duizenden gepassioneerden van gravures te mogen rekenen in Frankrijk en wereldwijd: nationale archieven, musea, historische monumenten evenals prestigieuse kantoren van binnenhuisarchitecten. Ze worden allemaal aangetrokken door zowel de uitzonderlijke schatten van haar catalogus als door de kwaliteit en snelheid van haar dienstverlening.

Dit staat ons toe aan eenieder van onze klanten zowel de authenticiteit van de antiquiteiten van onze catalogus te garanderen als de verzending van bestellingen binnen de 24 uur.

Gratis personalisatie

Kies gratis de kleur van uw museumkwaliteit passepartout (Zonder zuren & neutrale pH) uit een kleurenkaart van 23 kleuren.
Deze optie wordt u gratis aangeboden in het winkelmandje.

  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223

Beveiligde levering

De bestellingen worden overal ter wereld verstuurd binnen 24 uur, onder beveiligde verpakking.

De verzendkosten worden aangeboden voor elke bestelling hoger dan 50EUR naar Frankrijk, 70EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 90EUR voor de rest van de wereld.

Voor bestellingen onder deze bedragen, de verzendkosten zijn 8EUR naar Frankrijk, 12EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 17EUR voor de rest van de wereld.

Beveiligde betaling

  • Kredietkaarten door Paybox, Europees leider voor beveiligde online betalingen (Visa, Eurocard/Mastercard, CB)
  • PayPal (American Express,..)
  • Europese Bankoverschrijving SEPA (IBAN/BIC/SWIFT)
  • Franse Bankcheque (in Euros)
  • Betaling op de vervaldag (gereserveerd voor instellingen voor openbare boekhouding: Musea, Universiteiten, Gemeentehuizen, Ministeries...)

Gerelateerde kunstwerken

Galerie Napoléon