Galerie
Napoléon
- Paris - Collectie van Opticaprenten

Opticaprent van Kathedraal van Straatsburg (Frankrijk)
Begin van de 19e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven door Basset en Parijs circa 1820

19eeuws Handgekleurde opticaprent van Kathedraal van Straatsburg (Frankrijk)
Gratis Passepartout (verkrijgbaar in 23 tinten)
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
182019e Eeuw
  • Datering : circa 1820
  • Eeuw : 19e Eeuw
  • Tijdperk : Lodewijk XVIII
  • Techniek : Ets
  • Papier : Papier vergé
  • Uitgever : Basset
  • Plaats van publicatie : Paris
  • Passepartout : 50.0 x 65.0 cm
  • Bladformaat : 29.0 x 41.0 cm
  • Plaatrand : 24.0 x 39.0 cm
  • Inventaris nr. : FR-03399
500€
(Lijst niet inbegrepen)
  • Certifcaat van echtheid
  • Passepartout inbegrepen
  • Portfolio exacompta
  • Gratis verzending
  • Verzending binnen 24 uur
  • Track en trace online

Originele titel

VUE DE LA CATHEDRALE DE STRASBOURG

Beschrijving

Begin van de 19e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven door Basset en Parijs circa 1820, van een gezicht op Kathedraal van Straatsburg (Frankrijk).

In de 18e eeuw waren verschillende gerenommeerde vestigingen in Parijs, Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië) gespecialiseerd in het creëren van deze opticaprenten. Ze kunnen alleen worden bekeken of door een zograscoop, een houten voet met daarboven een lens die het beeld vergroot en het perspectiefeffect accentueert. Ze konden ook in optische dozen worden geplaatst, de toeschouwer keek vervolgens door de lens in de doos. Deze afleiding werd in de 18e eeuw enorm gewaardeerd in de salons van de bourgeoisie en de adel als op het platteland dankzij de venters.

Deze etsen worden tegenwoordig tentoongesteld in musea over de hele wereld en worden door verzamelaars en decorateurs zeer gewaardeerd om hun historische belang en hun hoge decoratieve waarde.

Conditierapport

Zeer goede staat

Deze ets werd ingedeeld bij de volgende categorieën :

Astronomische klok

De kathedraal Notre-Dame de Strasbourg is een katholieke kathedraal in Straatsburg in het Franse departement Bas-Rhin in de Elzas.

De astronomische klok van de kathedraal Notre-Dame de Strasbourg is een meesterwerk uit de Renaissance .

Een eerste klok, bekend als de Drie Koningen, werd tussen 1352 en 1354 gebouwd door een onbekende meester, maar hij moet gestopt zijn met werken in het begin van de 16e eeuw. In twee fasen, tussen 1547 en 1574, werd een tweede klok gebouwd door de wiskundigen Christian Herlin en Conrad Dasypodius, de horlogebroers Josias en Isaac Habrecht en de schilder Tobias Stimmer. Het was een planetaire astronomische klok die daarom de beweging van de planeten op een astrolabium aangaf. Het stopte met werken kort voor de Franse revolutie en bleef in deze staat tot 1838.

Van 1838 tot 1843 werd de klok getransformeerd door Jean-Baptiste Schwilgué. Deze derde en huidige klok bestaat over het algemeen uit nieuwe mechanismen die zijn geplaatst in het buffet van de tweede klok uit de 16e eeuw. De wijzerplaten zijn ook nieuw, maar de klok als geheel is conservatief, in die zin dat de functies van de Schwilgué-klok weinig verschillen van die van de oude klok, behalve wat betreft de parade van de apostelen die bestond niet eerder.

De Opticaprent

De Galerie Napoléon stelt u deze ets voor 204 jaar geleden gedrukt (circa 1820).

Net als voor alle antieke gravures van onze catalogus geldt, wordt deze opticaprent VUE DE LA CATHEDRALE DE STRASBOURG daterend van 1820 overal ter wereld verstuurd binnen de 24 uur. onder beveiligd verpakking, inclusief een certifcaat van echtheid, hetgeen de naam van de kunstenaars (tekenaar, graveerder, uitgever), de gebruikte druktechniek (Ets) en de uitvoeringsdatum (1820).

Om een perfecte bewaring in de tijd te garanderen, wordt deze ets verstuurd, klaar om ingekaderd te worden, onder museumkwaliteit kleur passepartout (Zonder zuren en met een neutrale ph) op een ondergrond van naturelkleurig karton wit hout (Zonder zuren en met een neutrale ph), in een luxe portfolio.

Geschiedenis van Opticaprenten

Op het hoogtepunt van de mode voor opticaprenten, tussen 1750 en 1790, specialiseerden vier Europese steden zich in hun editie: Parijs (Frankrijk), Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië).

Opticaprenten worden gewaardeerd in zeer verschillende sociale kringen: plezierige recreatie in aristocratische salons, de uitzichten worden bewonderd in prachtige, rijkelijk versierde optische dozen die echte kunstwerken zijn. De show werd omgetoverd tot een echt wetenschappelijk experiment. Maar het optische zicht vermaakte ook de mensen die haast hadden toen een venter een kist op een markt zette en de buitengewone gebeurtenissen begon te vertellen die zich hadden voorgedaan in een min of meer verre en ontoegankelijke regio.

Er zijn drie categorieën bij het maken van opticaprenten.

  • Topografische weergaven: steden, monumenten, havens, verre regio's, min of meer nauwkeurig weergegeven, afhankelijk van de documenten die de graveur ter beschikking staan. Het is duidelijk dat de auteurs van deze afbeeldingen deze gebieden niet hadden gezien. Daarom hebben ze deze landschappen opnieuw samengesteld door verschillende gravures en tekeningen te maken, wat veel fantasieën verklaart.
  • De historische scènes: inhuldigingen, kroningen, veldslagen, branden of natuurrampen vormen een onderwerp waar de mensen dol op zijn.
  • Opticaprenten met een religieus of moraliserend thema. Voor educatieve waarde werden deze prenten voornamelijk geproduceerd door Parijse uitgevers in de rue Saint-Jacques.

Onze garantie

Met meer dan 20 jaar ervaring en een catalogus van antiquiteiten van meer dan 40.000 antieke prenten, tekeningen en historische documenten van de XIV-de tot de XIX-de eeuw is de Galerie Napoléon, een Parijse kunsthandel van antiquiteiten, één van de wereldwijde referenties op het vlak van lithografieën, gravures en grafische antieke kunsten.

Bovendien wordt de Galerie Napoléon vereerd om onder haar klanten duizenden gepassioneerden van gravures te mogen rekenen in Frankrijk en wereldwijd: nationale archieven, musea, historische monumenten evenals prestigieuse kantoren van binnenhuisarchitecten. Ze worden allemaal aangetrokken door zowel de uitzonderlijke schatten van haar catalogus als door de kwaliteit en snelheid van haar dienstverlening.

Dit staat ons toe aan eenieder van onze klanten zowel de authenticiteit van de antiquiteiten van onze catalogus te garanderen als de verzending van bestellingen binnen de 24 uur.

Gratis personalisatie

Kies gratis de kleur van uw museumkwaliteit passepartout (Zonder zuren & neutrale pH) uit een kleurenkaart van 23 kleuren.
Deze optie wordt u gratis aangeboden in het winkelmandje.

  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223

Beveiligde levering

De bestellingen worden overal ter wereld verstuurd binnen 24 uur, onder beveiligde verpakking.

De verzendkosten worden aangeboden voor elke bestelling hoger dan 50EUR naar Frankrijk, 70EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 90EUR voor de rest van de wereld.

Voor bestellingen onder deze bedragen, de verzendkosten zijn 8EUR naar Frankrijk, 12EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 17EUR voor de rest van de wereld.

Beveiligde betaling

  • Kredietkaarten door Paybox, Europees leider voor beveiligde online betalingen (Visa, Eurocard/Mastercard, CB)
  • PayPal (American Express,..)
  • Europese Bankoverschrijving SEPA (IBAN/BIC/SWIFT)
  • Franse Bankcheque (in Euros)
  • Betaling op de vervaldag (gereserveerd voor instellingen voor openbare boekhouding: Musea, Universiteiten, Gemeentehuizen, Ministeries...)

Gerelateerde kunstwerken

Galerie Napoléon