Galerie
Napoléon
- Paris - Collectie van Opticaprenten

Opticaprent van Erlangen kasteel (Duitsland)
18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier mod vatermark ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven door Basset en Parijs circa 1760

18eeuws Handgekleurde opticaprent van Erlangen kasteel (Duitsland)
Gratis Passepartout (verkrijgbaar in 23 tinten)
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
176018e Eeuw
  • Datering : circa 1760
  • Eeuw : 18e Eeuw
  • Tijdperk : Lodewijk XV
  • Techniek : Ets
  • Papier : Papier vergé
  • Uitgever : Basset
  • Plaats van publicatie : Paris
  • Passepartout : 50.0 x 65.0 cm
  • Bladformaat : 32.0 x 50.0 cm
  • Plaatrand : 26.0 x 40.0 cm
  • Inventaris nr. : FR-03459
600€
(Lijst niet inbegrepen)
  • Certifcaat van echtheid
  • Passepartout inbegrepen
  • Portfolio exacompta
  • Gratis verzending
  • Verzending binnen 24 uur
  • Track en trace online

Originele titel

Vue perspective du superbe Palais du comte Hoheit Margrave de Bareith à Erlang en Allemagne.

Annotatie

A Paris chez Basset rue S. Jacques à Ste. Geneviève.

Beschrijving

18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier mod vatermark ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven door Basset en Parijs circa 1760, van een gezicht op Erlangen kasteel (Duitsland).

In de 18e eeuw waren verschillende gerenommeerde vestigingen in Parijs, Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië) gespecialiseerd in het creëren van deze opticaprenten. Ze kunnen alleen worden bekeken of door een zograscoop, een houten voet met daarboven een lens die het beeld vergroot en het perspectiefeffect accentueert. Ze konden ook in optische dozen worden geplaatst, de toeschouwer keek vervolgens door de lens in de doos. Deze afleiding werd in de 18e eeuw enorm gewaardeerd in de salons van de bourgeoisie en de adel als op het platteland dankzij de venters.

Deze etsen worden tegenwoordig tentoongesteld in musea over de hele wereld en worden door verzamelaars en decorateurs zeer gewaardeerd om hun historische belang en hun hoge decoratieve waarde.

Musea & Archieven

The Musée des beaux-arts (Bernay, France)na heeft een kopie van deze opticaprent in zijn collecties. Raadpleeg hun site voor meer informatie : Vue perspective du superbe palais du comte hoheit margrave de bareith à erlang en allemagne.

Conditierapport

Verschillende ongevallen in de marges

Deze ets werd ingedeeld bij de volgende categorieën :

Erlangen

Erlangen is een Midden-Frankische stad in Beieren, Duitsland.

In de prehistorie van Beieren speelde de Regnitz-vallei al een belangrijke rol als doorgang van noord naar zuid. Vanwege de relatief kale grond in het gebied konden landbouw en nederzettingen alleen worden ontdekt aan het einde van het Neolithicum (2800-2200 v.Chr.). De Erlangen-tekenstenen, zandstenen platen met rotstekeningen, in het Mark-Forst ten noorden van de stad ontstonden ook in deze periode. De stenen platen werden later opnieuw gebruikt als ernstige grenzen in de Urnfield-periode (1200 - 800 v.Chr.).

In 1400 kozen de prins-kiezers niet. Hij verkocht zijn Frankische bezittingen, waaronder Erlangen, aan zijn zwager, het Neurenbergse graf Johann III wegens geldgebrek in 1402. Tijdens het proces van verdeling van het burggrave-eigendom in Franken, werd Erlangen toegevoegd aan het Hogere Prinsdom, het toekomstige Prinsdom Bayreuth. De Erlangen-mijnbouwfaciliteit stopte met werken omdat de Münzmeister werd geëxecuteerd voor namaak in Neurenberg.

Na de Dertigjarige Oorlog werd de stad relatief snel herbouwd. Op 2 december 1655 werd de parochiekerk ingewijd onder de titel Heilige Drie-eenheid. De situatie veranderde in 1685 toen de Franse koning Lodewijk XIV het Edict van Nantes intrekte, die sinds 1598 calvinistische onderdanen, door hun tegenstanders Hugenoten genoemd, religieuze vrijheid had verleend. De intrekking veroorzaakte een golf van vluchtelingen van ongeveer 180.000 Hugenoten die zich voornamelijk in Nederland vestigden Republiek, de Britse eilanden, Zwitserland, Denemarken, Zweden en enkele Duitse vorstendommen. Later ging een klein aantal religieuze vluchtelingen naar Rusland en de Nederlandse en Britse koloniën.

Markgraaf Christian Ernst profiteerde ook van deze situatie en bood de vluchtelingen het recht om zich te vestigen in zijn vorstendom, dat nog steeds leed onder de gevolgen van de Dertig jaar 'Oorlog, om zijn economie in de zin van mercantilisme te bevorderen door de afwikkeling van moderne handel. Hij was dus een van de eerste Lutherse prinsen in Duitsland die calvinisten in zijn land accepteerde en hen zelfs de vrijheid garandeerde om hun religie uit te oefenen. De eerste zes Hugenoten bereikten Erlangen op 17 mei 1686, ongeveer 1500 volgden in verschillende golven. Bovendien kwamen er enkele honderden Waldenzen, omdat ze zich niet konden vestigen, gingen ze in 1688 verder. Zelfs voordat het te voorzien was hoeveel vluchtelingen konden worden verwacht, besloot het graf de nieuwe stad Erlangen te stichten als een juridisch onafhankelijke nederzetting ten zuiden van het stadje Altstadt Erlangen. Het rationele motief van het promoten van de economie van het eigen land werd geassocieerd met de hoop op rijkdom als oprichter van de stad, wat typerend was voor het absolutisme. De bouw van de stad begon op 14 juli 1686 met het leggen van de eerste steen van de Hugenotenkerk. In het eerste jaar werden ongeveer 50 van de geplande 200 huizen voltooid.

De Opticaprent

De Galerie Napoléon stelt u deze ets voor 264 jaar geleden gedrukt (circa 1760).

Net als voor alle antieke gravures van onze catalogus geldt, wordt deze opticaprent Vue perspective du superbe Palais du comte Hoheit Margrave de Bareith à Erlang en Allemagne. daterend van 1760 overal ter wereld verstuurd binnen de 24 uur. onder beveiligd verpakking, inclusief een certifcaat van echtheid, hetgeen de naam van de kunstenaars (tekenaar, graveerder, uitgever), de gebruikte druktechniek (Ets) en de uitvoeringsdatum (1760).

Om een perfecte bewaring in de tijd te garanderen, wordt deze ets verstuurd, klaar om ingekaderd te worden, onder museumkwaliteit kleur passepartout (Zonder zuren en met een neutrale ph) op een ondergrond van naturelkleurig karton wit hout (Zonder zuren en met een neutrale ph), in een luxe portfolio.

Geschiedenis van Opticaprenten

Op het hoogtepunt van de mode voor opticaprenten, tussen 1750 en 1790, specialiseerden vier Europese steden zich in hun editie: Parijs (Frankrijk), Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië).

Opticaprenten worden gewaardeerd in zeer verschillende sociale kringen: plezierige recreatie in aristocratische salons, de uitzichten worden bewonderd in prachtige, rijkelijk versierde optische dozen die echte kunstwerken zijn. De show werd omgetoverd tot een echt wetenschappelijk experiment. Maar het optische zicht vermaakte ook de mensen die haast hadden toen een venter een kist op een markt zette en de buitengewone gebeurtenissen begon te vertellen die zich hadden voorgedaan in een min of meer verre en ontoegankelijke regio.

Er zijn drie categorieën bij het maken van opticaprenten.

  • Topografische weergaven: steden, monumenten, havens, verre regio's, min of meer nauwkeurig weergegeven, afhankelijk van de documenten die de graveur ter beschikking staan. Het is duidelijk dat de auteurs van deze afbeeldingen deze gebieden niet hadden gezien. Daarom hebben ze deze landschappen opnieuw samengesteld door verschillende gravures en tekeningen te maken, wat veel fantasieën verklaart.
  • De historische scènes: inhuldigingen, kroningen, veldslagen, branden of natuurrampen vormen een onderwerp waar de mensen dol op zijn.
  • Opticaprenten met een religieus of moraliserend thema. Voor educatieve waarde werden deze prenten voornamelijk geproduceerd door Parijse uitgevers in de rue Saint-Jacques.

Onze garantie

Met meer dan 20 jaar ervaring en een catalogus van antiquiteiten van meer dan 40.000 antieke prenten, tekeningen en historische documenten van de XIV-de tot de XIX-de eeuw is de Galerie Napoléon, een Parijse kunsthandel van antiquiteiten, één van de wereldwijde referenties op het vlak van lithografieën, gravures en grafische antieke kunsten.

Bovendien wordt de Galerie Napoléon vereerd om onder haar klanten duizenden gepassioneerden van gravures te mogen rekenen in Frankrijk en wereldwijd: nationale archieven, musea, historische monumenten evenals prestigieuse kantoren van binnenhuisarchitecten. Ze worden allemaal aangetrokken door zowel de uitzonderlijke schatten van haar catalogus als door de kwaliteit en snelheid van haar dienstverlening.

Dit staat ons toe aan eenieder van onze klanten zowel de authenticiteit van de antiquiteiten van onze catalogus te garanderen als de verzending van bestellingen binnen de 24 uur.

Gratis personalisatie

Kies gratis de kleur van uw museumkwaliteit passepartout (Zonder zuren & neutrale pH) uit een kleurenkaart van 23 kleuren.
Deze optie wordt u gratis aangeboden in het winkelmandje.

  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223

Beveiligde levering

De bestellingen worden overal ter wereld verstuurd binnen 24 uur, onder beveiligde verpakking.

De verzendkosten worden aangeboden voor elke bestelling hoger dan 50EUR naar Frankrijk, 70EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 90EUR voor de rest van de wereld.

Voor bestellingen onder deze bedragen, de verzendkosten zijn 8EUR naar Frankrijk, 12EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 17EUR voor de rest van de wereld.

Beveiligde betaling

  • Kredietkaarten door Paybox, Europees leider voor beveiligde online betalingen (Visa, Eurocard/Mastercard, CB)
  • PayPal (American Express,..)
  • Europese Bankoverschrijving SEPA (IBAN/BIC/SWIFT)
  • Franse Bankcheque (in Euros)
  • Betaling op de vervaldag (gereserveerd voor instellingen voor openbare boekhouding: Musea, Universiteiten, Gemeentehuizen, Ministeries...)

Gerelateerde kunstwerken

Galerie Napoléon