Originele titel
La Porte St Martin fut construite a la place de l'ancienne l'an 1674, elle a 54. Pieds de face, l'ouverture du milieu a 18. Pieds sur 40, et celles des Cotés ont 9. Pieds. Ce côté qui regarde la Ville fut achevé pendant la Conquête de la Franche Comté et la Prise de Limbourg.
Annotatie
A Paris chez Basset rue S. Jacques
Beschrijving
18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven door Basset en Parijs circa 1790, van een gezicht op de Porte Saint Martin - Parijs (Frankrijk).
In de 18e eeuw waren verschillende gerenommeerde vestigingen in Parijs, Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië) gespecialiseerd in het creëren van deze opticaprenten. Ze kunnen alleen worden bekeken of door een zograscoop, een houten voet met daarboven een lens die het beeld vergroot en het perspectiefeffect accentueert. Ze konden ook in optische dozen worden geplaatst, de toeschouwer keek vervolgens door de lens in de doos. Deze afleiding werd in de 18e eeuw enorm gewaardeerd in de salons van de bourgeoisie en de adel als op het platteland dankzij de venters.
Deze etsen worden tegenwoordig tentoongesteld in musea over de hele wereld en worden door verzamelaars en decorateurs zeer gewaardeerd om hun historische belang en hun hoge decoratieve waarde.
Conditierapport
Goede staat
Deze ets werd ingedeeld bij de volgende categorieën :
De Porte Saint-Martin is een triomfboog in de Franse hoofdstad Parijs, geplaatst op het fundament van een toegangspoort die deel uitmaakte van de door Karel V gebouwde omheiningsmuur.
De poort werd in 1674 gebouwd op het bevel van Lodewijk XIV, ter ere van zijn overwinningen bij de Rijn en in Franche-Comté. Hij werd ontworpen door de architect Pierre Bullet.
De Porte Saint-Martin is een triomfboog van 18 meter hoog, gebouwd van steen en kalksteen. De attieken zijn van marmer. De poort is bedekt met vier allegorieën in bas-reliëf, met aan de noordzijde:
De Inname van Limburg in 1675, door Pierre Le Gros: een vrouw ligt vlak naast een slapende leeuw ; De Nederlaag van de Duitsers, door Gaspard Marsy: Lodewijk XIV als Mars, terwijl hij het wapenschild van Frankrijk draagt en de Germaanse adelaar wegduwt om een vrouw en een oude man te beschermen ; De Breuk van de Triple Alliance, door Étienne le Hongre: Lodewijk XIV als een halfnaakte Hercules, met pruik en knots, die met zijn voeten Achelous of Geryon vertrapt De Inname van Besançon, door Martin van den Bogaert: Lodewijk XIV boven op een Renommée, staand voor een palmboom en een olijfboom, terwijl hij de sleutels ontvangt van een knielende vrouw.
De Galerie Napoléon stelt u deze ets voor 234 jaar geleden gedrukt (circa 1790).
Net als voor alle antieke gravures van onze catalogus geldt, wordt deze opticaprent La Porte St Martin fut construite a la place de l'ancienne l'an 1674, elle a 54. Pieds de face, l'ouverture du milieu a 18. Pieds sur 40, et celles des Cotés ont 9. Pieds. Ce côté qui regarde la Ville fut achevé pendant la Conquête de la Franche Comté et la Prise de Limbourg. daterend van 1790 overal ter wereld verstuurd binnen de 24 uur. onder beveiligd verpakking, inclusief een certifcaat van echtheid, hetgeen de naam van de kunstenaars (tekenaar, graveerder, uitgever), de gebruikte druktechniek (Ets) en de uitvoeringsdatum (1790).
Om een perfecte bewaring in de tijd te garanderen, wordt deze ets verstuurd, klaar om ingekaderd te worden, onder museumkwaliteit kleur passepartout (Zonder zuren en met een neutrale ph) op een ondergrond van naturelkleurig karton wit hout (Zonder zuren en met een neutrale ph), in een luxe portfolio.
Op het hoogtepunt van de mode voor opticaprenten, tussen 1750 en 1790, specialiseerden vier Europese steden zich in hun editie: Parijs (Frankrijk), Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië).
Opticaprenten worden gewaardeerd in zeer verschillende sociale kringen: plezierige recreatie in aristocratische salons, de uitzichten worden bewonderd in prachtige, rijkelijk versierde optische dozen die echte kunstwerken zijn. De show werd omgetoverd tot een echt wetenschappelijk experiment. Maar het optische zicht vermaakte ook de mensen die haast hadden toen een venter een kist op een markt zette en de buitengewone gebeurtenissen begon te vertellen die zich hadden voorgedaan in een min of meer verre en ontoegankelijke regio.
Er zijn drie categorieën bij het maken van opticaprenten.
Met meer dan 20 jaar ervaring en een catalogus van antiquiteiten van meer dan 40.000 antieke prenten, tekeningen en historische documenten van de XIV-de tot de XIX-de eeuw is de Galerie Napoléon, een Parijse kunsthandel van antiquiteiten, één van de wereldwijde referenties op het vlak van lithografieën, gravures en grafische antieke kunsten.
Bovendien wordt de Galerie Napoléon vereerd om onder haar klanten duizenden gepassioneerden van gravures te mogen rekenen in Frankrijk en wereldwijd: nationale archieven, musea, historische monumenten evenals prestigieuse kantoren van binnenhuisarchitecten. Ze worden allemaal aangetrokken door zowel de uitzonderlijke schatten van haar catalogus als door de kwaliteit en snelheid van haar dienstverlening.
Dit staat ons toe aan eenieder van onze klanten zowel de authenticiteit van de antiquiteiten van onze catalogus te garanderen als de verzending van bestellingen binnen de 24 uur.
Kies gratis de kleur van uw museumkwaliteit passepartout (Zonder zuren & neutrale pH) uit een kleurenkaart van 23 kleuren.
Deze optie wordt u gratis aangeboden in het winkelmandje.
De bestellingen worden overal ter wereld verstuurd binnen 24 uur, onder beveiligde verpakking.
De verzendkosten worden aangeboden voor elke bestelling hoger dan 50EUR naar Frankrijk, 70EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 90EUR voor de rest van de wereld.
Voor bestellingen onder deze bedragen, de verzendkosten zijn 8EUR naar Frankrijk, 12EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 17EUR voor de rest van de wereld.