Galerie
Napoléon
- Paris - Collectie van Opticaprenten

Opticaprent van Kathedraal van Versailles (Frankrijk)
18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven door Louis-Joseph Mondhare en Parijs circa 1770

18eeuws Handgekleurde opticaprent van Kathedraal van Versailles (Frankrijk)
Gratis Passepartout (verkrijgbaar in 23 tinten)
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
177018e Eeuw
  • Datering : circa 1770
  • Eeuw : 18e Eeuw
  • Tijdperk : Lodewijk XV
  • Techniek : Ets
  • Papier : Papier vergé
  • Uitgever : Louis-Joseph Mondhare
  • Plaats van publicatie : Paris
  • Passepartout : 35.0 x 50.0 cm
  • Bladformaat : 29.0 x 42.0 cm
  • Plaatrand : 21.0 x 36.0 cm
  • Inventaris nr. : FR-03523
400€
(Lijst niet inbegrepen)
  • Certifcaat van echtheid
  • Passepartout inbegrepen
  • Portfolio exacompta
  • Gratis verzending
  • Verzending binnen 24 uur
  • Track en trace online

Originele titel

Vue interieure de l'Eglise Royale de St. Louis a Versailles.

Annotatie

A Paris chés Mondhare rue St. Jacques a l'Hotel de Saumur et a St. Jacques.

Beschrijving

18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven door Louis-Joseph Mondhare en Parijs circa 1770, van een gezicht op Kathedraal van Versailles (Frankrijk).

In de 18e eeuw waren verschillende gerenommeerde vestigingen in Parijs, Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië) gespecialiseerd in het creëren van deze opticaprenten. Ze kunnen alleen worden bekeken of door een zograscoop, een houten voet met daarboven een lens die het beeld vergroot en het perspectiefeffect accentueert. Ze konden ook in optische dozen worden geplaatst, de toeschouwer keek vervolgens door de lens in de doos. Deze afleiding werd in de 18e eeuw enorm gewaardeerd in de salons van de bourgeoisie en de adel als op het platteland dankzij de venters.

Deze etsen worden tegenwoordig tentoongesteld in musea over de hele wereld en worden door verzamelaars en decorateurs zeer gewaardeerd om hun historische belang en hun hoge decoratieve waarde.

Conditierapport

Vochtvlekken in de marges

Deze ets werd ingedeeld bij de volgende categorieën :

Kathedraal van Versailles

De dorpskerk van Versailles, voordat het kasteel werd gebouwd, was gewijd aan Saint Julien de Brioude. Deze kerk werd in 1681 afgebroken. In 1684 legde Lodewijk XIV de eerste steen van een nieuw gebouw: de parochie Notre-Dame die zijn naam aan de wijk gaf. De inwoners van het oude Versailles en de omliggende straten hadden geen plaats meer van aanbidding. Notre-Dame was ver weg en moeilijk te bereiken, omdat je de Place d'Armes moest oversteken om er te komen. Al in 1725 was een tijdelijke kapel van ongeveer dertig meter lang, omringd door een begraafplaats, gebouwd nabij het moestuin van de koning.

Het was slechts een tak van de parochie Notre-Dame. De bewoners moesten enkele jaren tevreden zijn met deze kapel.

Rond 1740 werd besloten om een echte kerk te bouwen. Louis XV wees in mei 1742 Jacques Hardouin-Mansart de Sagonne, kleinzoon van de architect van Lodewijk XIV, tot groot ongenoegen van Ange-Jacques Gabriel, officiële architect van de koning die hoopte de bestelling te ontvangen.

De fundamenten waren begon in juni 1742. De eerste steen werd plechtig gelegd door de aartsbisschop van Parijs op 12 juni 1743. Louis XV zelf plaatste in een holte gegraven voor dit doel een gouden medaille en vier zilveren medailles, ging toen verder met het afdichten van de eerste steen.

De Opticaprent

De Galerie Napoléon stelt u deze ets voor 254 jaar geleden gedrukt (circa 1770).

Net als voor alle antieke gravures van onze catalogus geldt, wordt deze opticaprent Vue interieure de l'Eglise Royale de St. Louis a Versailles. daterend van 1770 overal ter wereld verstuurd binnen de 24 uur. onder beveiligd verpakking, inclusief een certifcaat van echtheid, hetgeen de naam van de kunstenaars (tekenaar, graveerder, uitgever), de gebruikte druktechniek (Ets) en de uitvoeringsdatum (1770).

Om een perfecte bewaring in de tijd te garanderen, wordt deze ets verstuurd, klaar om ingekaderd te worden, onder museumkwaliteit kleur passepartout (Zonder zuren en met een neutrale ph) op een ondergrond van naturelkleurig karton wit hout (Zonder zuren en met een neutrale ph), in een luxe portfolio.

Geschiedenis van Opticaprenten

Op het hoogtepunt van de mode voor opticaprenten, tussen 1750 en 1790, specialiseerden vier Europese steden zich in hun editie: Parijs (Frankrijk), Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië).

Opticaprenten worden gewaardeerd in zeer verschillende sociale kringen: plezierige recreatie in aristocratische salons, de uitzichten worden bewonderd in prachtige, rijkelijk versierde optische dozen die echte kunstwerken zijn. De show werd omgetoverd tot een echt wetenschappelijk experiment. Maar het optische zicht vermaakte ook de mensen die haast hadden toen een venter een kist op een markt zette en de buitengewone gebeurtenissen begon te vertellen die zich hadden voorgedaan in een min of meer verre en ontoegankelijke regio.

Er zijn drie categorieën bij het maken van opticaprenten.

  • Topografische weergaven: steden, monumenten, havens, verre regio's, min of meer nauwkeurig weergegeven, afhankelijk van de documenten die de graveur ter beschikking staan. Het is duidelijk dat de auteurs van deze afbeeldingen deze gebieden niet hadden gezien. Daarom hebben ze deze landschappen opnieuw samengesteld door verschillende gravures en tekeningen te maken, wat veel fantasieën verklaart.
  • De historische scènes: inhuldigingen, kroningen, veldslagen, branden of natuurrampen vormen een onderwerp waar de mensen dol op zijn.
  • Opticaprenten met een religieus of moraliserend thema. Voor educatieve waarde werden deze prenten voornamelijk geproduceerd door Parijse uitgevers in de rue Saint-Jacques.

Onze garantie

Met meer dan 20 jaar ervaring en een catalogus van antiquiteiten van meer dan 40.000 antieke prenten, tekeningen en historische documenten van de XIV-de tot de XIX-de eeuw is de Galerie Napoléon, een Parijse kunsthandel van antiquiteiten, één van de wereldwijde referenties op het vlak van lithografieën, gravures en grafische antieke kunsten.

Bovendien wordt de Galerie Napoléon vereerd om onder haar klanten duizenden gepassioneerden van gravures te mogen rekenen in Frankrijk en wereldwijd: nationale archieven, musea, historische monumenten evenals prestigieuse kantoren van binnenhuisarchitecten. Ze worden allemaal aangetrokken door zowel de uitzonderlijke schatten van haar catalogus als door de kwaliteit en snelheid van haar dienstverlening.

Dit staat ons toe aan eenieder van onze klanten zowel de authenticiteit van de antiquiteiten van onze catalogus te garanderen als de verzending van bestellingen binnen de 24 uur.

Gratis personalisatie

Kies gratis de kleur van uw museumkwaliteit passepartout (Zonder zuren & neutrale pH) uit een kleurenkaart van 23 kleuren.
Deze optie wordt u gratis aangeboden in het winkelmandje.

  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223

Beveiligde levering

De bestellingen worden overal ter wereld verstuurd binnen 24 uur, onder beveiligde verpakking.

De verzendkosten worden aangeboden voor elke bestelling hoger dan 50EUR naar Frankrijk, 70EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 90EUR voor de rest van de wereld.

Voor bestellingen onder deze bedragen, de verzendkosten zijn 8EUR naar Frankrijk, 12EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 17EUR voor de rest van de wereld.

Beveiligde betaling

  • Kredietkaarten door Paybox, Europees leider voor beveiligde online betalingen (Visa, Eurocard/Mastercard, CB)
  • PayPal (American Express,..)
  • Europese Bankoverschrijving SEPA (IBAN/BIC/SWIFT)
  • Franse Bankcheque (in Euros)
  • Betaling op de vervaldag (gereserveerd voor instellingen voor openbare boekhouding: Musea, Universiteiten, Gemeentehuizen, Ministeries...)

Gerelateerde kunstwerken

Galerie Napoléon