Galerie
Napoléon
- Paris - Collectie van Opticaprenten

Opticaprent van het Koninklijk Observatorium in Parijs (Frankrijk)
Begin van de 19e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure ingekleurd met aquarel in die tijd, getekend door Courvoisier en gegraveerd door Fortier. Uitgegeven en Parijs circa 1810

19eeuws Handgekleurde opticaprent van het Koninklijk Observatorium in Parijs (Frankrijk)
Gratis Passepartout (verkrijgbaar in 23 tinten)
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
181019e Eeuw
  • Datering : circa 1810
  • Eeuw : 19e Eeuw
  • Tijdperk : Napoleon Ier
  • Techniek : Ets
  • Papier : Velijn papier
  • Uitgever : s.n.
  • Plaats van publicatie : Paris
  • Passepartout : 50.0 x 65.0 cm
  • Bladformaat : 31.0 x 47.0 cm
  • Plaatrand : 29.0 x 40.0 cm
  • Inventaris nr. : FR-03536
500€
(Lijst niet inbegrepen)
  • Certifcaat van echtheid
  • Passepartout inbegrepen
  • Portfolio exacompta
  • Gratis verzending
  • Verzending binnen 24 uur
  • Track en trace online

Originele titel

VUE DE L'OBSERVATOIRE ROYAL, prise de la Grille du Jardin du Luxembourg.

Beschrijving

Begin van de 19e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure ingekleurd met aquarel in die tijd, getekend door Courvoisier en gegraveerd door Fortier. Uitgegeven en Parijs circa 1810, van een gezicht op het Koninklijk Observatorium in Parijs (Frankrijk).

In de 18e eeuw waren verschillende gerenommeerde vestigingen in Parijs, Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië) gespecialiseerd in het creëren van deze opticaprenten. Ze kunnen alleen worden bekeken of door een zograscoop, een houten voet met daarboven een lens die het beeld vergroot en het perspectiefeffect accentueert. Ze konden ook in optische dozen worden geplaatst, de toeschouwer keek vervolgens door de lens in de doos. Deze afleiding werd in de 18e eeuw enorm gewaardeerd in de salons van de bourgeoisie en de adel als op het platteland dankzij de venters.

Deze etsen worden tegenwoordig tentoongesteld in musea over de hele wereld en worden door verzamelaars en decorateurs zeer gewaardeerd om hun historische belang en hun hoge decoratieve waarde.

Musea & Archieven

The Bibliothèque de l'Observatoire de Paris heeft een kopie van deze opticaprent in zijn collecties. Raadpleeg hun site voor meer informatie : Vue de l'observatoire royal, prise de la grille du jardin du luxembourg.

Conditierapport

één scheur gerestaureerd in de rechtermarge (3cm)

Deze ets werd ingedeeld bij de volgende categorieën :

Observatoire Royal

In 1666 richtten Louis XIV en Jean-Baptiste Colbert de Koninklijke Academie van Wetenschappen op. Tijdens zijn eerste sessie, op 22 december 1666, werd besloten om de Royal Observatory op te richten, die zou dienen als een ontmoetingsplaats en een experiment voor alle academici.

Op 21 juni 1667, de wiskundigen van de 'Academie tekent op de grond de meridiaan en andere richtingen die nodig zijn voor de exacte locatie van het gebouw, ontworpen door de architect en arts Claude Perrault, ook secretaris van Colbert. Het middenplan van het gebouw zal nu de meridiaan van Parijs definiëren. In 1669 riep Colbert Giovanni Domenico Cassini om de instelling te leiden; hij brengt wijzigingen aan in het gebouw. Louis XIV zal voor het eerst het Parijse Observatorium bezoeken in mei 1682.

Het Observatorium werd in de eerste 125 jaar gerund door de familie Cassini.

De Opticaprent

De Galerie Napoléon stelt u deze ets voor 214 jaar geleden gedrukt (circa 1810).

Net als voor alle antieke gravures van onze catalogus geldt, wordt deze opticaprent VUE DE L'OBSERVATOIRE ROYAL, prise de la Grille du Jardin du Luxembourg. daterend van 1810 overal ter wereld verstuurd binnen de 24 uur. onder beveiligd verpakking, inclusief een certifcaat van echtheid, hetgeen de naam van de kunstenaars (tekenaar, graveerder, uitgever), de gebruikte druktechniek (Ets) en de uitvoeringsdatum (1810).

Om een perfecte bewaring in de tijd te garanderen, wordt deze ets verstuurd, klaar om ingekaderd te worden, onder museumkwaliteit kleur passepartout (Zonder zuren en met een neutrale ph) op een ondergrond van naturelkleurig karton wit hout (Zonder zuren en met een neutrale ph), in een luxe portfolio.

Geschiedenis van Opticaprenten

Op het hoogtepunt van de mode voor opticaprenten, tussen 1750 en 1790, specialiseerden vier Europese steden zich in hun editie: Parijs (Frankrijk), Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië).

Opticaprenten worden gewaardeerd in zeer verschillende sociale kringen: plezierige recreatie in aristocratische salons, de uitzichten worden bewonderd in prachtige, rijkelijk versierde optische dozen die echte kunstwerken zijn. De show werd omgetoverd tot een echt wetenschappelijk experiment. Maar het optische zicht vermaakte ook de mensen die haast hadden toen een venter een kist op een markt zette en de buitengewone gebeurtenissen begon te vertellen die zich hadden voorgedaan in een min of meer verre en ontoegankelijke regio.

Er zijn drie categorieën bij het maken van opticaprenten.

  • Topografische weergaven: steden, monumenten, havens, verre regio's, min of meer nauwkeurig weergegeven, afhankelijk van de documenten die de graveur ter beschikking staan. Het is duidelijk dat de auteurs van deze afbeeldingen deze gebieden niet hadden gezien. Daarom hebben ze deze landschappen opnieuw samengesteld door verschillende gravures en tekeningen te maken, wat veel fantasieën verklaart.
  • De historische scènes: inhuldigingen, kroningen, veldslagen, branden of natuurrampen vormen een onderwerp waar de mensen dol op zijn.
  • Opticaprenten met een religieus of moraliserend thema. Voor educatieve waarde werden deze prenten voornamelijk geproduceerd door Parijse uitgevers in de rue Saint-Jacques.

Onze garantie

Met meer dan 20 jaar ervaring en een catalogus van antiquiteiten van meer dan 40.000 antieke prenten, tekeningen en historische documenten van de XIV-de tot de XIX-de eeuw is de Galerie Napoléon, een Parijse kunsthandel van antiquiteiten, één van de wereldwijde referenties op het vlak van lithografieën, gravures en grafische antieke kunsten.

Bovendien wordt de Galerie Napoléon vereerd om onder haar klanten duizenden gepassioneerden van gravures te mogen rekenen in Frankrijk en wereldwijd: nationale archieven, musea, historische monumenten evenals prestigieuse kantoren van binnenhuisarchitecten. Ze worden allemaal aangetrokken door zowel de uitzonderlijke schatten van haar catalogus als door de kwaliteit en snelheid van haar dienstverlening.

Dit staat ons toe aan eenieder van onze klanten zowel de authenticiteit van de antiquiteiten van onze catalogus te garanderen als de verzending van bestellingen binnen de 24 uur.

Gratis personalisatie

Kies gratis de kleur van uw museumkwaliteit passepartout (Zonder zuren & neutrale pH) uit een kleurenkaart van 23 kleuren.
Deze optie wordt u gratis aangeboden in het winkelmandje.

  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223

Beveiligde levering

De bestellingen worden overal ter wereld verstuurd binnen 24 uur, onder beveiligde verpakking.

De verzendkosten worden aangeboden voor elke bestelling hoger dan 50EUR naar Frankrijk, 70EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 90EUR voor de rest van de wereld.

Voor bestellingen onder deze bedragen, de verzendkosten zijn 8EUR naar Frankrijk, 12EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 17EUR voor de rest van de wereld.

Beveiligde betaling

  • Kredietkaarten door Paybox, Europees leider voor beveiligde online betalingen (Visa, Eurocard/Mastercard, CB)
  • PayPal (American Express,..)
  • Europese Bankoverschrijving SEPA (IBAN/BIC/SWIFT)
  • Franse Bankcheque (in Euros)
  • Betaling op de vervaldag (gereserveerd voor instellingen voor openbare boekhouding: Musea, Universiteiten, Gemeentehuizen, Ministeries...)

Gerelateerde kunstwerken

Galerie Napoléon