Galerie
Napoléon
- Paris - Collectie van Opticaprenten

Opticaprent van Canal Grande in Venetië (Italië)
18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier mod vatermark ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven en Parijs circa 1770

18eeuws Handgekleurde opticaprent van Canal Grande in Venetië (Italië)
Gratis Passepartout (verkrijgbaar in 23 tinten)
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
177018e Eeuw
  • Datering : circa 1770
  • Eeuw : 18e Eeuw
  • Tijdperk : Lodewijk XV
  • Techniek : Ets
  • Papier : Papier vergé
  • Uitgever : s.n.
  • Plaats van publicatie : Paris
  • Passepartout : 50.0 x 65.0 cm
  • Bladformaat : 23.0 x 39.0 cm
  • Plaatrand : 23.0 x 39.0 cm
  • Inventaris nr. : FR-03874
400€
(Lijst niet inbegrepen)
  • Certifcaat van echtheid
  • Passepartout inbegrepen
  • Portfolio exacompta
  • Gratis verzending
  • Verzending binnen 24 uur
  • Track en trace online

Originele titel

Vue du grand Canal, du Palais Balbori, du Pont Realto et de la Fête des Gondoles a Venise.

Beschrijving

18e eeuws Handgekleurde opticaprent. Originele kopergravure op gelegd papier mod vatermark ingekleurd met aquarel in die tijd. Uitgegeven en Parijs circa 1770, van een gezicht op Canal Grande in Venetië (Italië).

In de 18e eeuw waren verschillende gerenommeerde vestigingen in Parijs, Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië) gespecialiseerd in het creëren van deze opticaprenten. Ze kunnen alleen worden bekeken of door een zograscoop, een houten voet met daarboven een lens die het beeld vergroot en het perspectiefeffect accentueert. Ze konden ook in optische dozen worden geplaatst, de toeschouwer keek vervolgens door de lens in de doos. Deze afleiding werd in de 18e eeuw enorm gewaardeerd in de salons van de bourgeoisie en de adel als op het platteland dankzij de venters.

Deze etsen worden tegenwoordig tentoongesteld in musea over de hele wereld en worden door verzamelaars en decorateurs zeer gewaardeerd om hun historische belang en hun hoge decoratieve waarde.

Musea & Archieven

The Bibliothèque nationale de France heeft een kopie van deze opticaprent in zijn collecties. Raadpleeg hun site voor meer informatie : Vue du grand canal, du palais balbori, du pont realto et de la fête des gondoles a venise.

Conditierapport

  • Deze opticaprent is afkomstig uit een reeks van verschillende aan elkaar bevestigde aanzichten. Deze rol was bedoeld om te worden gebruikt in een boîte d’optique (optische doos) met een zwengel om door de afbeeldingen te bladeren. Deze aanzichten zijn vrij van marges, genummerd (etiketten of sporen van etiketten in het bovenste deel) en bevatten meestal enkele overblijfselen van de montage op de keerzijde (stroken gelijmd papier of stof).
  • Handgeschreven titel op de keerzijde
  • Vlek in het bovenste gedeelte (Lucht)

Deze ets werd ingedeeld bij de volgende categorieën :

Canal Grande van Venetië

Het Grand Canal is de belangrijkste maritieme slagader die Venetië, Italië doorkruist. Het is de grootste en breedste van de grachten van Venetië. Het begint in het zuiden voor het bekken van Saint-Marc en eindigt in het noordwesten van de stad. Het meet in totaal 3,8 km lang bij 50 tot 70 m breed en 5 tot 10 m diep.

Onder de Romeinse en Byzantijnse rijken is de lagune bevolkt. Aan het begin van de 9e eeuw verhuisde de doge zijn woning van Malamocco naar het centrale eiland Rialto, dat veiliger was.

Een portiek bedekte de kust en vergemakkelijkte het laden van goederen. Gedeeltelijk een gang, geflankeerd door reserves, naar een binnenplaats. Evenzo, op de eerste verdieping, een loggia zo groot als de portiek verlicht de hal die uitkomt in de kamers van de koopman. Een lage mezzanine met kantoren scheidt de twee verdiepingen.

Uit het Byzantijnse rijk zijn geïmporteerde sculpturen, friezen, kolommen en kapitelen om de fondachi van de patriciërsfamilies te versieren. Byzantijnse kunst combineert met de bovenstaande elementen om een Venetiaans-Byzantijnse stijl te vormen; in de architectuur wordt het gekenmerkt door grote loggia's met ronde of langwerpige bogen en door een overvloed aan polychroom marmer.

Venetiaanse gotiek begint met de zuidelijke gevel van het Dogenpaleis. Het wordt gevonden in de portieken en loggia's van de Fondachi: de kolommen zijn dunner, de ronde bogen zijn vervangen door puntige bogen. De gevels zijn bedekt met heldere kleuren.

In 1582 begint Alessandro Vittoria met de bouw van het Balbi-paleis, waarin barokke elementen kunnen worden herkend: bewerkte kroonlijsten, gebroken frontons, siermotieven.

De eerste constructie van de Rialtobrug dateert uit de 14e eeuw eeuw. Het was lange tijd de enige brug over het Canal Grande van Venetië. De naam komt van het district Rialto op de linkeroever van het Canal Grande. In het begin van de 16e eeuw wilde de Republiek Venetië het herbouwen en gaf het opdracht tot projecten van de grootste architecten van die tijd, waaronder Michelangelo, Palladio en Sansovino. Het was uiteindelijk Antonio da Ponte die werd gekozen en de reconstructie van de brug duurde 3 jaar van 1588 tot 1591.

De Opticaprent

De Galerie Napoléon stelt u deze ets voor 254 jaar geleden gedrukt (circa 1770).

Net als voor alle antieke gravures van onze catalogus geldt, wordt deze opticaprent Vue du grand Canal, du Palais Balbori, du Pont Realto et de la Fête des Gondoles a Venise. daterend van 1770 overal ter wereld verstuurd binnen de 24 uur. onder beveiligd verpakking, inclusief een certifcaat van echtheid, hetgeen de naam van de kunstenaars (tekenaar, graveerder, uitgever), de gebruikte druktechniek (Ets) en de uitvoeringsdatum (1770).

Om een perfecte bewaring in de tijd te garanderen, wordt deze ets verstuurd, klaar om ingekaderd te worden, onder museumkwaliteit kleur passepartout (Zonder zuren en met een neutrale ph) op een ondergrond van naturelkleurig karton wit hout (Zonder zuren en met een neutrale ph), in een luxe portfolio.

Geschiedenis van Opticaprenten

Op het hoogtepunt van de mode voor opticaprenten, tussen 1750 en 1790, specialiseerden vier Europese steden zich in hun editie: Parijs (Frankrijk), Londen (Engeland), Augsburg (Duitsland) en Bassano (Italië).

Opticaprenten worden gewaardeerd in zeer verschillende sociale kringen: plezierige recreatie in aristocratische salons, de uitzichten worden bewonderd in prachtige, rijkelijk versierde optische dozen die echte kunstwerken zijn. De show werd omgetoverd tot een echt wetenschappelijk experiment. Maar het optische zicht vermaakte ook de mensen die haast hadden toen een venter een kist op een markt zette en de buitengewone gebeurtenissen begon te vertellen die zich hadden voorgedaan in een min of meer verre en ontoegankelijke regio.

Er zijn drie categorieën bij het maken van opticaprenten.

  • Topografische weergaven: steden, monumenten, havens, verre regio's, min of meer nauwkeurig weergegeven, afhankelijk van de documenten die de graveur ter beschikking staan. Het is duidelijk dat de auteurs van deze afbeeldingen deze gebieden niet hadden gezien. Daarom hebben ze deze landschappen opnieuw samengesteld door verschillende gravures en tekeningen te maken, wat veel fantasieën verklaart.
  • De historische scènes: inhuldigingen, kroningen, veldslagen, branden of natuurrampen vormen een onderwerp waar de mensen dol op zijn.
  • Opticaprenten met een religieus of moraliserend thema. Voor educatieve waarde werden deze prenten voornamelijk geproduceerd door Parijse uitgevers in de rue Saint-Jacques.

Onze garantie

Met meer dan 20 jaar ervaring en een catalogus van antiquiteiten van meer dan 40.000 antieke prenten, tekeningen en historische documenten van de XIV-de tot de XIX-de eeuw is de Galerie Napoléon, een Parijse kunsthandel van antiquiteiten, één van de wereldwijde referenties op het vlak van lithografieën, gravures en grafische antieke kunsten.

Bovendien wordt de Galerie Napoléon vereerd om onder haar klanten duizenden gepassioneerden van gravures te mogen rekenen in Frankrijk en wereldwijd: nationale archieven, musea, historische monumenten evenals prestigieuse kantoren van binnenhuisarchitecten. Ze worden allemaal aangetrokken door zowel de uitzonderlijke schatten van haar catalogus als door de kwaliteit en snelheid van haar dienstverlening.

Dit staat ons toe aan eenieder van onze klanten zowel de authenticiteit van de antiquiteiten van onze catalogus te garanderen als de verzending van bestellingen binnen de 24 uur.

Gratis personalisatie

Kies gratis de kleur van uw museumkwaliteit passepartout (Zonder zuren & neutrale pH) uit een kleurenkaart van 23 kleuren.
Deze optie wordt u gratis aangeboden in het winkelmandje.

  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223

Beveiligde levering

De bestellingen worden overal ter wereld verstuurd binnen 24 uur, onder beveiligde verpakking.

De verzendkosten worden aangeboden voor elke bestelling hoger dan 50EUR naar Frankrijk, 70EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 90EUR voor de rest van de wereld.

Voor bestellingen onder deze bedragen, de verzendkosten zijn 8EUR naar Frankrijk, 12EUR naar andere landen binnen de Europese Unie en 17EUR voor de rest van de wereld.

Beveiligde betaling

  • Kredietkaarten door Paybox, Europees leider voor beveiligde online betalingen (Visa, Eurocard/Mastercard, CB)
  • PayPal (American Express,..)
  • Europese Bankoverschrijving SEPA (IBAN/BIC/SWIFT)
  • Franse Bankcheque (in Euros)
  • Betaling op de vervaldag (gereserveerd voor instellingen voor openbare boekhouding: Musea, Universiteiten, Gemeentehuizen, Ministeries...)

Gerelateerde kunstwerken

Galerie Napoléon